בדיקות סקר ביוכימי בהריון

בין כל בדיקות ההריון שכל אישה הרה עוברת, ישנן גם בדיקות סקר. בדיקות הסקר הן למעשה בדיקות שמעניקות תוצאות סטטיסטיות ולא מעניקות תוצאה חד משמעית. בדיקות הסקר מבוצעות באמצעות לקיחת דם מהאישה ההרה והן מאוד פשוטות ולא מסוכנות.

מטרתן של מרבית בדיקות הסקר היא לאתר סיכוי לעובר עם תסמונת דאון. תסמונת דאון היא אחת הסיבות המובילות שקיימות להפסקת הריון. לידה של תינוק עם תסמונת דאון היא דבר מאוד מסובך ולכן יש כל כך הרבה בדיקות הריון שמוקדשות לנושא זה. כל בדיקת סקר בנפרד יכולה לתת הערכה מסוימת לגבי קיומה של תסמונת דאון, כאשר השקלול של תוצאות כל בדיקות הסקר יכולות להביא לוודאות של כ-90% לגבי קיומה של התסמונת.

לפי תוצאותיהן של בדיקות הסקר מתקבלת המלצה רפואית האם יש צורך לבצע בדיקת מי שפיר, שהיא הדרך היחידה לקבל תשובה מדויקת במאת האחוזים. הסיכונים בבדיקת מי שפיר הם מוכרים וידועים ולכן הרופאים לא ממהרים לשלוח כל אישה לבצע אותה, אלא רק כאשר הבדיקות המקדימות מראות על צורך בכך.

 

איזה בדיקות לתסמונת דאון כל אישה עושה

בדיקות הסקר מתקיימות בכל שליש בהתאם לגיל ההריון-

- שליש ראשון- הבדיקה הראשונה מתבצעת בשבועות 10-14 להריון. בודקים בה את הרמה בדם של שני חלבונים- b-hcg ו- papa-A. רמת הדיוק שלה היא כ-70% ולאחר שקלולה עם תוצאות בדיקת השקיפות העורפית היא מגיעה לרמת דיוק של כ-80%. אם התוצאה מצביעה על סיכון מוגבר לתסמונת דאון, נשלחת האישה לבדיקת סיסי שליה.

- שליש שני- הבדיקה השניה, שנהוג לכנותה גם חלבון עוברי, מתבצעת בשבועות 16-20. בודקים בה את רמת החלבונים- AFP, E3, ו-HCG. משקללים את התוצאות עם גילה של האם וכך ניתן להגיע לרמת דיוק של 70%. כיום יש אפשרות להוסיף, בתשלום, בדיקה של חלבון נוסף שנקרא איניהיבין, שמעלה את רמת הדיוק לכ-80%.

- התבחין המשולב- בדיקת הסקר האחרונה היא למעשה שקלול של שתי הבדיקות הקודמות בשילוב התוצאות של בדיקת השקפיות העורפית. רמת הדיוק של השקלול כולו מגיעה עד לכ-90%. תוצאה שמצביעה על סיכון מוגבר לתסמונת דאון, הרופא המטפל ישלח את האישה לבצע בדיקת מי שפיר לצורך בירור ודאי של המצב.

פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>