תזונה נכונה בהיריון

כל אישה בהיריון מתייחסת לנושא התזונה באופן שונה. ישנן נשים שסוברות שבכל מקרה תהיה עליה במשקל, ולכן מותר להתפנק ולצרוך קלוריות רבות. נשים אחרות חוששות מעלייה מוגזמת במשקל ומתייעצות לאורך ההיריון עם דיאטנית מומחית. במהלך ההיריון גורמים שונים משפיעים על משקל האישה ההרה. אישה שלאורך שנים היתה מאוד רזה עשויה להעלות קילוגרמים רבים ולעומתה אישה שמנמנה עשויה לעלות פחות במשקל.

בהיריון, חשוב לזכור שיש לכן אחריות על התינוק שעוד לא נולד, משום שהוא ניזון ממה שאתן אוכלות, ובאותו אופן, אינו זוכה לקבל מה שממנו אתן נמנעות. יש לפעול בהיגיון ולא להגזים, בהעמסה או בהימנעות.

חשוב מאוד לשמור על תזונה בריאה ומגוונת. אכילה מכל קבוצות המזון, ובמידה, תספק לעובר את הדרוש. אכילה ביתר עלולה להיות לא נעימה גם לכן, ולגרור תחושת כבדות. תזונה מועטה גורמת לחולשה וכאבי ראש, אבל הכי חשוב, מונעת מהעובר תזונה חיונית, שמשפיעה על התפתחותו.

אילו רכיבי מזון רצוי לצרוך?

תוספי ברזל וחומצה פולית מסייעים בהתפתחותו של העובר, והם מתווספים למזונות עשירים בחלבון איכותי שמומלצים לנשים בהיריון. תוספי ברזל באים להגדיל את כמות הברזל הנצרכת מהמזון, משום שנפח הדם עולה בהיריון. ספיגת הברזל מוגברת ע"י ויטמין C  ולכן מומלץ לשלב בין השניים. חומצה פולית חשובה מאוד להתפתחותה של מערכת העצבים של התינוק.

התפתחותם התקינה של גוף העובר ועצמותיו קשורה גם לצריכת סידן, ולכן מומלצים מוצרים מועשרים בסידן למיניהם. כדאי לצרוך מדי פעם דגים עשירים באומגה 3 אשר מסייעים להתפתחות מערכת העצבים של העובר. דגים גדולים אינם מומלצים, משום שחלקם עלולים להכיל כמות כספית גבוהה.

שתייה מרובה וחלוקה לארוחות

חשוב מאוד מאוד לשתות הרבה במהלך ההיריון! שתיית מים מומלצת לכולם, ובמהלך היריון ערכם עולה והם מקלים במקרים של חולשה ועייפות. רצוי להימנע ממשקאות עשירים בקלוריות ריקות וכן ממשקאות דיאטטיים אשר מכילים ממתיקים מלאכותיים.

אכילת ארוחת בוקר נותנת אנרגיה כבר בתחילת היום- לך ולעובר. ארוחת הצהריים צריכה להכיל חלבון כמו עוף, בקר רזה או הודו אדום, בתוספת פחמימות כמו תפוחי אדמה או אורז. לכל אלה יש להוסיף הרבה ירקות, מבושלים וטריים. חלבונים מביאים לתחושת שובע ואילו פחמימות מאטות את קצב התרוקנות הקיבה. לירקות יתרונות רבים והם מסייעים לתחושת השובע בשל הסיבים התזונתיים. בנוסף, הם מכילים ויטמינים מסוגים שונים. ארוחת הערב חשובה בין השאר על מנת להשלים קבוצות מזון שבהם החסרת במהלך היום. מומלץ להימנע ממזונות שומניים משום שנשים רבות סובלות מצרבות בערבים. רצוי להמתין כ-3 שעות בין ארוחת הערב לבין השינה.

אכילה בין הארוחות עשויה להקל על תחושות הבחילה. בין הארוחות מומלץ לאכול ירקות חיים, אגוזים ושקדים. מאכלים מתוקים תעשייתיים מומלצים פחות, אכילת פירות עדיפה בהרבה. פירות מכילים ויטמינים, מינרלים, ברזל וסיבים תזונתיים. גם בפירות, רצוי לא להפריז.

מה לא כדאי לצרוך

צריכת אלכוהול אינה מומלצת לאורך ההיריון כולו. גם בקפאין רצוי למעט. הקפאין עובר לעובר דרך השיליה והוא מפחית את ספיגת הברזל.
מזונות שמהם מאוד מומלץ להימנע כוללים מזונות נאים או כאלה שעברו בישול חלקי כמו סושי, מאכלים המכילים ביצים לא מבושלות, נקניקים למיניהם שלא עברו תהליך עישון וגבינות כחולות.

אבל מה שהכי חשוב הוא להיות קשובה לגוף שלך. אכלי מאכלים שמיטיבים עמך והימנעי ממאכלים שגורמים לך לכבדות ולתחושה לא נעימה. אם את מזהה חריגה משמעותית במשקלך, כדאי להתייעץ עם דיאטנית. וחשוב מכך, איתור חוסרים במזונות חשובים, על מנת להשלימם, תסייע להתפתחות התקינה של העובר. בדיקת סכרת היריון באמצעות בדיקת דם מאוד מומלצת והיא מצטרפת לשורת בדיקות הדם אשר מבוצעות במהלך ההיריון. בדיקות דם אחרות כוללות בדיקת סוג דם היולדת ובדיקת דם במקום מי שפיר אולם אלה כלל אינן נוגעות לתזונה.

פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>