ביאורון לבדיקות ההריון השונות

תקופת ההריון היא תקופה מלאת תהפוכות והמון ידע שיש לצבור בתשעת החודשים עד להתרחשות הממשית של הלידה. לתקופה זו, מתלווים לא מעט ביקורים בקופת החולים למיני בדיקות שונות ומשונות. הבדיקות הן רבות, ולא תמיד כולן מודעות לחשיבות ולמשמעות של כל הבדיקות הללו. במאמר זה ננסה לפזר במעט את ענן הערפל בנוגע לבדיקות השונות שיש לעבור ומהי מטרתן.

בדיקות ראשוניות בתקופת ההריון

הבדיקה הראשונה ביותר שתזדקקי לה היא כמובן בדיקת הריון. זו ניתנת לביצוע באמצעים ביתיים באמצעות ערכות בדיקות הריון ביתיות שניתן לקנות בכל חנות פארמה. בדיקות אלו מתבססות על נטילת שתן אשר במקל הבדיקה קיים סטיק עם חומר שיכול להגיב לחלבון זה, המופרש גם בשתן בתקופת ההריון. הבדיקה היא קצרה, לוקחת 5 דק' ולרוב אם תשובתה חיובית, גם  בבדיקות הדם יאושר דבר ההריון. לכן, אם ערכת בדיקת ההריון הביתית נתנה תשובה חיובית, מומלץ לפנות בהקדם אל רופא הנשים ולבקש בדיקת דם לגילוי הריון. בדיקה זו הינה מדוייקת פי כמה מן הערכה הביתית ואף יכולה להעיד במידה גסה יחסית מהו גילו של ההריון.

לאחר גילוי ההריון, מן השבוע ה-7 ואילך מתחילות בדיקות תקינות ההריון ובריאות האישה. בין הבדיקות, תעברי את בדיקת האולטרא סאונד הראשונית שמטרתה לבדוק האם ההריון מתפתח כראוי והאם חלילה אין הריון חוץ רחמי. מעבר לכך בבדיקה זו ניתן להבין האם מדובר בעובר יחיד או הריון מרובה עוברים (תאומים, שלישיה וכו'). בנוסף, ייבדק סוג הדם של האם, זאת בכדי לתת טיפול מונע מראש במקרה שסוג דמו של העובר עלול לגרום לפעילות נוגדנים במערכת החיסונית של האם במקרה של מגע בין דם העובר ודם האם. בנוסף, בבדיקות הראשוניות תתבצע גם ספירת דם בכדי לבדוק אנמיה בהריון או קיומם של זיהומים, זאת בנוסף לבדיקות אחרות לבדיקת המצאותם של זיהומים ספציפיים בדם כדוגמת הרפס, אדמת, CMV  והרשימה מתעדכנת מתקופה לתקופה.

במהלך ההריון

במהלך ההריון תתבקשי לבצע עוד מספר בדיקות נוספות שבעיר בודקות התפתחות תקינה של התינוק ויכולות לחזות בעיות שונות איתן התינוק עלול להוולד. בין הבדיקות ניתן למנות את בדיקת השקיפות העורפית המבוצעת לרוב בשבוע 10-14, סקירת מערכות מוקדמת שנועדה לגלות מומים בגדילת אברי העובר, בשבוע 16-20 תגיע בדיקת החלבון העוברי ולאחר מכן תכנסי לשלבי ההריון האחרונים עם הבדיקות המתלווים אליהם.

בסופו של ההריון

בשבועות ההריון האחרונים מתבצעות לרוב 2 בדיקות עיקריות- סקירת מערכות מאוחרת- מדובר בבדיקה נוספת שמטרתה לבדוק תקינות ההתפתחות של העובר מבחינה אנטומית. בדיקה זו במתכונתה הרגילה, כפי שמשרד הבריאות ממליץ וקופות החולים ממנות, בודקת רשימת איברים חיוניים ידועה מראש המתוות לרופא הבודק מראש. לעיתים תזדקק גם בדיקה מורחבת יותר, אם התגלו ממצאים חשודים בבדיקה הרגילה והראשונית.

בדיקות העמסות סוכר- המתבצעות בין שבוע 24-28 נועדו לבדוק סכרת הריון. במצב של סכרת הריון,  עלול העובר לצאת גדול מהרגיל והאם עלולה לסבול אי סבילות לעיכול סוכרים. לרוב הבדיקה הבסיסית מתבצעת שלא בצום, בשלב אחד באמצעות שתיית כמות קטנה של גלוקוז המומס במים. למי שבעלת היסטוריה משפחתית של סכרת, לרוב תתבקש לבצע את הבדיקה המורחבת יותר להעמסת סוכר.

פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>