בדיקות הריון בחציו הראשון של ההיריון

תקופת ההיריון אינה תקופה פשוטה ומלווה בסיכונים אשר מחייבים ביצוע בדיקות הריון שונות המאפשרות אבחון ומניעה של מומים וסיבוכים שעשויים להתפתח . על מנת לעבור את תקופת ההיריון עם כמה שפחות לחץ והפתעות מומלץ מאוד להכיר לעומק את כל בדיקות ההיריון על האם לעבור במטרה להפחית את הסיכונים אליהם האם והתינוק חשופים.

להלן פירוט של בדיקות הריון שיש לעבור בחציו הראשון של ההיריון על פי סדר כרונולוגי:

1.   בדיקות הריון לזיהוי ראשוני – מתי? כאשר מתעורר החשד הראשוני. בדיקות הריון מתבצעות באמצעות בדיקת דם אשר נועדה לאתר  הורמון בשם Beta-hCG, שקיומו מעיד על ההיריון. בשלב הראשוני ניתן לרכוש בבתי מרקחת בדיקות הריון ביתיות המתבצעת באופן עצמאי על ידי מתן כמה טיפות שתן על ערכת הבדיקה אשר מחליפה צבעים בהתאם לתוצאה.

בדיקות הריון ביתיות מאפשרות קבלת תשובה מהירה ביותר, לעיתים תוך פחות מדקה ואף נחשבות לאמינות ביתר, אולם אינן מהוות תחליף לבדיקת הדם. מומלץ לבצע את הבדיקה כמה שיותר קרוב לזמן המחזור.

2.   בדיקת אולטרא סאונד – בשלב הראשוני של ההיריון, לרוב בין השבועות 5 – 10. בדיקת אולטרא סאונד מאפשרת לבדוק האם שק ההיריון נמצא בתוך הרחם, או שמדובר בהיריון חוץ רחמי. בנוסף, באמצעות בדיקת אולטרא סאונד ניתן לזהות את מספר העוברים (תאומים? שלישייה?) וגם ניתן את גודל העובר ולאבחן האם גודלו מתאים לשבוע ההיריון. לקראת השבוע השביעי להיריון ניתן גם לזהות דופק באמצעות בדיקה זו.

3.   בדיקת סיסי שליה – אחת מבין בדיקות הריון שנועדו לזיהוי מומים כרומוזומליים כמו תסמונת דאון בעובר. בדיקה זו מתבצעת על ידי לקיחת דגימה של סיסי השליה לצורך אבחון. מאחר ומדובר בבדיקה פולשנית קיים סיכון כלשהו, ולכן מומלץ לעשות אותה בעיקר כאשר קיים סיכון גנטי להימצאותם של מומים בעובר או כאשר גיל האם הוא מעל 35. יתרונה לעומת בדיקות הריון אחרות המתבצעות לאותה המטרה הוא שניתן לבצעה בשלב יחסית מוקדם, בין השבועות 10- 13.

4.   בדיקת שקיפות עורפית – דוגמה נוספת של בדיקות הריון שנועדו לזיהוי מומים. זוהי למעשה שילוב של בדיקת אולטרא סאונד ובדיקת דם המתבצעות בין השבועות 10-14. שילוב זה בתוספת גיל האישה מאפשר לזהות עוברים המצויים בסיכון בפני מומים כרומוזומליים כמו תסמונת דאון.

5.   סקירת מערכות מוקדמת – כמו בדיקות הריון רבות, גם בדיקה זו מתבצעת על ידי אולטרא סאונד דרך הנרתיק המאפשרת לבחון את אברי התינוק ולוודא שלא קיימים מומים מבניים. בדיקה זו מתבצעת בין השבועות 14-16ומאפשרת לזהות את מין התינוק.

פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>